Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 20 września, 2016 Tytuł artykułu

Poczuj się paraolimpijczykiem

Treść artykułu

,,Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich nie jest zwyciężać, ale wziąć w nich udział”.

18 września 2016 r. zakończyły się XV Igrzyska Paraolimpijskie w Rio de Janeiro, w których startowali najlepsi paraolimpijczycy. W związku z tym nauczyciele wychowania fizycznego Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi, w którym uczą się nie tylko uczniowie w pełni sprawni, ale również i ci z różnego rodzaju dysfunkcjami, zorganizowali zawody nawiązujące do igrzysk paraolimpijskich. 19 września wszyscy uczniowie naszej szkoły podzieleni na trzy grupy wiekowe: I – III PSP, IV – VI PSP, I – III PG mogli się zmierzyć w następujących konkurencjach: rzut piankowym oszczepem, rzut piłką Body Ball na wzór pchnięcia kulą, tenis stołowy, rzut woreczkiem do leżącego na ziemi hula – hop, przypominający strzelectwo, rzut ringiem na wzór rzutu dyskiem oraz rzut piłką lekarską.

Szybko okazało się, iż zaproponowane ćwiczenia sprawiły uczniom pełnosprawnym wiele trudności, gdyż wykonywane były w pozycji na siedząco. Taka forma współzawodnictwa pokazała jak trudne jest uprawianie sportu przez osoby niepełnosprawne. Każdy uczestnik miał możliwość odczucia, ile wysiłku i pracy wkłada paraolimpijczyk w czynne uprawianie sportu.

Wszyscy uczniowie, szczególnie ci najmłodsi, chętnie wzięli udział w zawodach. Po zakończonym współzawodnictwie każda drużyna otrzymała dyplom za uczestnictwo w naszej szkolnej paraolimpiadzie.

Tylko wtedy, kiedy jeden człowiek doświadczy tego, co drugi, jest w stanie zrozumieć, co czuje ta druga osoba, jakie ma potrzeby i marzenia.  Poprzez realizację wielu działań promujących prawdziwą integrację w naszej szkole nieustannie budujemy właściwy system wartości polegający na wzajemnym szacunku, akceptacji, zrozumieniu inności i otwarcia się na potrzeby drugiego człowieka oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości. Rozwijamy u wszystkich dzieci odporność emocjonalną konieczną do radzenia sobie w nowych  i trudnych codziennych sytuacjach. Zwiększamy poziom świadomości oraz wzmacniamy pozytywne postawy wszystkich uczniów wobec różnych rodzajów i stopni  niepełnosprawności.

„Paraolimpijczycy to cisi zwycięzcy, którzy niestety czasami stoją w cieniu pełnosprawnych sportowców. Przypominając sobie motto ruchu paraolimpijskiego, którym jest hasło „Dusza w ruchu” powinniśmy pamiętać, że niepełnosprawność nie stawowi żadnej bariery w podejmowaniu wyzwań i pokonywaniu własnych ograniczeń” – napisała premier Beata Szydło w liście, który podczas uroczystości odczytał minister sportu i turystyki Witold Bańka.

Joanna Gazda

Nie zapomnij udostępnić: