Park Kulturowy utworzony.
Szanowni Państwo.
Zapraszamy do zapoznania się z uchwałą Rady Miejskiej Brzegu ws. utworzenia Parku Kulturowego.
INFORMACJA NT. WYNIKÓW BADANIA ANKIETOWEGO NA TEMAT WALORÓW KULTUROWYCH I TURYSTYCZNYCH MIASTA BRZEGU
W związku z przystąpieniem do utworzenia parku kulturowego w mieście Brzegu, w dniach od 5 kwietnia do 8 maja 2016 r. zrealizowano badanie ankietowe na temat walorów kulturowych i turystycznych miasta Brzegu. Jego celem było pozyskanie opinii mieszkańców oraz osób przyjezdnych, które zostaną uwzględnione przy najbliższych pracach promocyjnych i planistycznych.
Badanie ankietowe realizowane było przy dużym wsparciu lokalnych organizacji pozarządowych oraz wolontariuszy. Organizacjami pozarządowymi, które wsparły badania były:
- Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Oddział w Brzegu
- Stowarzyszenie „Zdrowie” przy Medycznym Studium Zawodowym w Brzegu
- Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu
- Brzeskie Stowarzyszenie Amazonek „BSA”
- Klub Mamuśki Oddział Brzeg
- Klub Integracji Twórczych „Stowarzyszenie Żywych Poetów” w Brzegu
- Klub Sportowy Koszykówki Stal Brzeg
- Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Świętego Maksymiliana z Brzegu
Uzyskano bardzo duży odzew wśród mieszkańców Brzegu, ale również Wrocławia, Opola, Oławy i innych pobliskich miejscowości. Zebrano łącznie 641 ankiet, w tym 433 wypełnili mieszkańcy Brzegu. Poniżej przedstawiono skrótowe wyniki ankiety.
Mieszkańcy Brzegu najchętniej chcą spędzać wolny czas w mieście, na świeżym powietrzu. Najczęściej wskazywano odpowiedzi: spędzanie wolnego czasu na plaży miejskiej nad wodą (62% głosów), spacery w parku lub nad Odrą (60% głosów), przejażdżki na rowerze (53%), uczestniczenie w koncercie estradowym (47% głosów). Na miejsce spotkań najczęściej wybierano: Park Wolności (34%), jeden z parków przy Starym Mieście (28%) lub Stare Miasto (10%).
W ankiecie wiele miejsca poświęcono ocenie warunków spędzania wolnego czasu w Brzegu. Najwyżej oceniono parki miejskie, obiekty sportowe oraz zabytki. Natomiast poprawy wymagają możliwości spędzania czasu: nad Odrą, w instytucjach kultury (kino, galerie sztuki), przy grillu oraz infrastruktura rowerowa.
Kwestie historyczne są istotne dla mieszkańców! Aż dwie trzecie ankietowanych uznało, że historia i tradycje Brzegu są dla nich interesujące i chętnie dowiedzą się czegoś nowego, a prawie co piąta osoba wskazała, że pasjonuje się historią miasta i poszukuje informacji na ten temat. Z kolei w odpowiedziach na pytanie o największą atrakcję miasta, którą warto pokazać przyjezdnym, najwięcej głosów otrzymał Zamek Piastów Śląskich wraz z Muzeum Piastów Śląskich (85%), rynek i ratusz (48%) oraz zabudowa staromiejska (39%). Na Piastów Śląskich wskazano również w odpowiedziach na pytanie o lokalne tradycje historyczne, jakie należy wykorzystać w promocji miasta (68%) oraz kolejno: dzieje Brzegu jako miasta-ogrodu, związki miasta z Odrą, historia lokalnego piwowarstwa oraz dzieje miasta jako twierdzy – zebrały podobną ilość głosów (łącznie ok. 35%).
W ocenie ankietowanych, plan utworzenia parku kulturowego daje szansę na poprawę następujących elementów wizerunku miasta: stan budynków (61%), uporządkowanie agresywnych reklam przy ulicach i na budynkach (42%), stan zieleni miejskiej (39%) oraz szansę na promocję miasta w mediach krajowych i zagranicznych (32%). Ankietowani zaproponowali również 215 postaci, które mogły by promować Brzeg. Najwięcej głosów zebrał Kamil Bednarek (61) a drugi był książę Jerzy II, brzeski przedstawiciel śląskiej gałęzi dynastii Piastów (28 głosów).
W ankiecie wskazano również wiele interesujących pomysłów i sugestii dotyczących lokalnych spraw. Wszystkie odpowiedzi zostały przekazane władzom miasta, a pełen raport z badania ankietowego na temat walorów kulturowych i turystycznych miasta Brzegu zostanie wkrótce zamieszczony na stronie Urzędu Miasta.
Serdecznie dziękujemy za wszystkie głosy oraz zaangażowanie w promocję ankiety. Należy podkreślić, że aktywność mieszkańców oraz wysoki poziom merytoryczny udzielanych wypowiedzi, wyróżnia to badanie na tle innych tego typu działań w Polsce.
Opracowanie Łukasz Dworniczak
Polecane artykuły w tej kategorii
Bezpłatna mammografia dla kobiet w wieku od 45 do 75 lat. Sprawdź gdzie można wykonać badanie
Badanie skierowane jest do kobiet w wieku od 45 do 74 lat: - co 24 miesiące, jeśli nie miały zdiagnozowanej wcześniej złośliwej zmiany nowotworowej w piersi - co 12 miesięcy, jeśli...
Wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w trybie bezprzetargowym, poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Brzegu Spółki z o.o.
Wykaz nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży -Wrocławska...
Kolejny rok programu „SMOK” w Brzegu
W środę, 11 grudnia 2024 r. w hali sportowej przy ulicy Oławskiej 2 Burmistrzyni Brzegu Violetta Jaskólska - Palus przekazała stroje treningowe ufundowane przez Gminę Brzeg dla dzieci...