Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 9 maja, 2022 Tytuł artykułu

Warsztaty przygotowujące do Debaty Oxfordzkiej w brzeskiej Piątce

Treść artykułu

W piątek, 6 maja 2022 roku, w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. M. Kopernika w Brzegu miało miejsce niezwykle ciekawe wydarzenie. Uczniowie-parlamentarzyści Międzyszkolnego Parlamentu Młodzieżowego Uczniów Szkół Podstawowych w Brzegu (MPM Brzeg) wzięli udział warsztatach debaty oksfordzkiej, prowadzonych przez pana Jakuba Kozłowskiego, Mistrza Polski Debat Oksfordzkich. Odbyły się one w ramach realizacji Planu Rozwoju Oświaty Gminy Brzeg – moduł „Brzeskie Szkoły i Demokracji i Partycypacji”, którego liderem jest nasza szkoła. Na warsztatach gościliśmy Burmistrza Brzegu – Jerzego Wrębiaka, Zastępcę Burmistrza – Tomasza Filipkowskiego oraz Kierownika Biura Oświaty – Elżbietę Ochmańską – Jurkowską, która była inicjatorką warsztatów z zakresu debaty oksfordzkiej.

Na zajęcia przybyły reprezentacje uczniowskie pięciu brzeskich szkół podstawowych wraz z opiekunami: panią Kingą Kasprzak (PSP1), Jolantą Mozolewską (PSP3), Sabiną Gajdą-Pszeniczką (PSP6) oraz Katarzyną Wysocką (PSP8). Ze strony brzeskiej Piątki udział wzięły: dyrektor szkoły – Beata Kulbaka oraz nauczycielki pani Iwona Denes i Gabriela Korycka.

Podczas warsztatów uczestnicy mieli okazję poznać i wypróbować w praktyce model debaty oksfordzkiej. Debata taka ma ściśle określone zasady, np. zabronione jest wchodzenie sobie
w zdanie czy przeszkadzanie oponentom. Dzięki temu ludzie uczą się kulturalnej dyskusji i zaczynają rozumieć, że każdy ma prawo wypowiedzieć swoje zdanie bez przerywania. Istotna jest kolejność wypowiedzi mówców oraz konstrukcja wygłaszanych przez nich mów. Umiejętność dyskutowania jest ważna zarówno w rozwoju indywidualnym mówców, jak i dla poziomu debaty publicznej. Debatowanie ma wpływ na wiele ważnych kompetencji przemawiającego – między innymi kwestie radzenia sobie z tremą, współpracy w grupie oraz krytycznego myślenia. Mamy nadzieję, że doświadczenia zdobyte przez naszych uczniów wkrótce zaowocują podczas kolejnych obrad naszego Międzyszkolnego Parlamentu Młodzieżowego.

Gabriela Korycka

PSP 5 Brzeg

Nie zapomnij udostępnić: