Podsumowanie projektu Aktywny Kreatywny Maluch
Pod koniec stycznia 2019 r. w brzeskich przedszkolach zakończyliśmy realizację projektu unijnego „Aktywny Kreatywny Maluch – program wsparcia przedszkoli na terenie Gminy Brzeg”. Projekt był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej IX – Wysoka jakość edukacji, działanie 9.1 – Rozwój edukacji, poddziałanie 9.1.3 – Wsparcie edukacji przedszkolnej – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
Pierwotnie zaplanowano w projekcie udział 900 dzieci, jednakże zainteresowanie było znacznie większe. W sumie w zajęciach dodatkowych udział wzięło 1193 dzieci, w tym 580 dziewczynek i 613 chłopców.
Zrealizowaliśmy wszystkie zaplanowane w projekcie zadania:
– utworzonych zostało 6 nowych oddziałów wychowania przedszkolnego,
– od września 2017 r. do stycznia 2019 r. (z uwzględnieniem dwumiesięcznej przerwy wakacyjnej) w przedszkolach odbywały się zajęcia dodatkowe – z języka angielskiego, logorytmiki, języka migowego, szachowe oraz z programowania – łącznie 2 365 godzin.
Z podsumowania zajęć z języka angielskiego prowadzonego w PP7 czytamy:
Nauczanie języka angielskiego miało na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce w przypadku najmłodszych uczniów, motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych. Wspomagało rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażało dziecko do pracy w grupie, rozwijało jego wrażliwość.
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu koncentruje się głównie na nauczaniu tylko dwóch sprawności. Są nimi słuchanie i mówienie.
W zakresie umiejętności słuchania, oswajałam dzieci z brzmieniem języka angielskiego, prezentowałam poprawną wymowę i intonację.
Rozwijanie sprawności mówienia głównie polegało na zachęcaniu dziecka do powtarzania słów, zwrotów, wierszyków, odgrywania prostych scenek komunikacyjnych.
Najistotniejszym celem zajęć językowych prowadzonych w ramach projektu było tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym, nowożytnym.
– od września 2017 r. do grudnia 2018 r. (z uwzględnieniem dwumiesięcznej przerwy wakacyjnej) w Przedszkolu Integracyjnym PP7 dodatkowo odbywały się zajęcia
z arteterapii, muzykoterapii, dogoterapii oraz teatralne – łącznie 275 godzin.
W sprawozdaniu sporządzonym przez Nauczycieli prowadzących zajęcia czytamy m.in.:
Program zajęć rytmiczno – ruchowych oraz muzykoterapii realizowany w ramach projektu zawiera elementy edukacji muzycznej i motoryczno – zdrowotnej. Treści programowe dostosowane były do wieku oraz możliwości psychofizycznych dzieci. Podstawowymi założeniami programu było rozbudzanie u dzieci zamiłowania do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwijanie pamięci muzycznej
i ruchowej oraz umiejętności uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiazaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno – ruchowe miały przyczynić się do wykształcenia u dzieci zamiłowania do muzyki, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
Cele szczegółowe programu zakładały kształcenie podstawowych zdolności muzycznych, rozwijanie słuchu muzycznego, zdolności motorycznych, wyobraźni przestrzennej, koncentracji uwagi, umiejętności tanecznych. Zawarte były w tematyce zajęć t.j. Zabawy integrujące; Deszczowe dźwięki; Aktywne muzykowanie; Najpiękniejsze kolędy; Muzyka najlepszy lek na duszę; Dzień Babci i Dziadka; Tworzymy muzykę; Bawimy się ruchem
i rytmem; Zabawy na wiosennej łące. W efekcie prowadzonych zajęć dzieci rozpoznają dźwięki krótkie i dłuższe, recytują rytmicznie proste teksty, śpiewają poznane piosenki, znają i wykonują proste układy taneczne, interpretują ruchowo treści piosenek, reagują ruchem na zmianę miary taktu, reagują ruchem na dźwięki wysokie, średnie, niskie, rozpoznają nastrój w muzyce, wystukują proste układy rytmiczne na instrumentach perkusyjnych, potrafią współpracować w zespole.
Zajęcia teatralne miały na celu przede wszystkim rozwijać i stymulować sferę emocjonalną dzieci- ich zdolność odczuwania i postrzegania świata. Zabawy w teatr wywierają bowiem duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również okazją do wspaniałej zabawy. Daje dzieciom wiele satysfakcji.
Często dzieci brały udział w odtwarzaniu treści utworu. To skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć teatralnych dziecko dowiaduje się też, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogaca swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima. Przedszkolak w zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie postaciami, przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w jego przygodach, smutkach i radościach.
Zabawa teatralna umożliwia wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyja rozładowaniu napięcia i energii, przynosi radość i satysfakcję.
Oprócz zajęć teatralnych w ramach projektu dzieci miały możliwość dwa razy uczestniczyć w przedstawieniach Teatru „Akademia Wyobraźni”. Obejrzały spektakle: Czerwony Kapturek i Wędrówki Stasia. Ponadto dwa razy spotkały się z instruktorką zajęć teatralnych z Brzeskiego Centrum Kultury.
– od kwietnia go grudnia 2018r. dzieci uczestniczące z zajęciach wzięły udział w wyjazdach do teatru i ZOO,
– we wrześniu 2017 odbyły się warsztaty dla nauczycieli brzeskich przedszkoli z programowania pn. ”Od japońskich szachów do programowania w ruchu”. Celem warsztatów było doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie metodyki nauczania programowania,
– 5 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe ( 3 nauczycieli z oligofrenopedagogiki, 1 nauczyciel z Edukacji i wspomagania dziecka z autyzmem, zespołem Aspergera, 1 nauczyciel z logopedii ),
– w przedszkolu PP8 wydłużono czas pracy o 1,5 h w roku szkolnym 2017/2018 oraz od września 2018r. do 3 stycznia 2019r.,
– dla wszystkich placówek zakupiono komplet pomocy dydaktycznych.
Dodatkowo, z powstałych w ramach projektu oszczędności zakupione zostały do każdej placówki tablice interaktywne, projektor oraz zestaw multibooków.
Polecane artykuły w tej kategorii
Kasa Urzędu Miasta nieczynna
Książęca Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marka Kudry zagrała koncert noworoczny
Książęca Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marka Kudry zagrała po raz 12. koncert noworoczny. Jak co roku bilety na to wydarzenie w BCK rozchodzą się w mgnieniu oka, a sala widowiskowa...
Ostrzeżenie przed oblodzeniem
Informacje szczegółowe w...