Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 20 września, 2017 Tytuł artykułu

Nauka programowania dla brzeskich dzieci

Treść artykułu

W programie Ministerstwa Edukacji Narodowej pn. „Pilotaż Progr4mowania” brała udział Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8. MEN przyznało „Ósemce” wyróżnienie i nagrodę za przeprowadzoną w szkole innowację.

„Pilotaż Progr4mowania” to program mający na celu wprowadzanie i sprawdzanie w praktyce szkolnej nauki programowania. Poniżej szczegóły.

Wyciąg z  innowacji – najważniejsze informacje;

Szkoła: PSP nr 8

Nazwa innowacji:  „Programowanie z klasą”

Autor innowacji: Małgorzata Habrych – nauczyciel chemii i informatyki

 Innowacja pedagogiczna z zajęć komputerowych w ramach: „Pilotażowego  wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na podstawie innowacji pedagogicznych w szkołach, adresowana jest do uczniów w klasach IV-VI szkoły podstawowej”. Treści programowe zintegrowane są z programem zajęć komputerowych w klasach IV-VI i rozszerzone o wiadomości z dziedziny programowania. W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch pozwalający uczniom tworzyć gry, animacje i pokazy. Dzięki temu najmłodsi informatycy szybko postawią pierwsze kroki w dziedzinie programowania, a efekty ich pracy będą wymierne i szybko zauważalne, co zachęci ich do dalszej pracy.

Programowanie uczy logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów, a także umiejętności pracy zespołowej, które w późniejszych etapach nauki i w dorosłym życiu będą nieocenionymi umiejętnościami w każdej pracy, niezależnie od jej charakteru. Uczeń podczas zajęć będzie mógł kreatywnie i samodzielnie tworzyć i programować gry. Zależy mi na tym, aby tak ważna dziedzina współczesnego życia – programowanie-  nie była zarezerwowana tylko dla wybranych. Chcę pokazać, że nauka programowania może być przyjemna i łatwa –  „poprzez zabawę uczyć.”

Celem tej innowacji jest by dziecko stało się myślicielem i innowatorem, który jest w stanie realizować swoje pomysły. W czasie innowacji kładziony będzie przede wszystkim nacisk na  rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania       i wnioskowania – w myśl zasady: „Umysł jest jak spadochron. Nie działa, jeśli nie jest otwarty”, Frank Zappa.

Zakres innowacji:

Klasa 4

Wstęp do programowania „Myślenie twórcze” – rozbudzanie aktywności ucznia oraz formy pracy z uczniem sprzyjające rozwojowi talentów informatycznych.

Zakres tematyczny:

  • Pierwsze kroki w programowaniu – wprowadzanie ucznia w rozumienie sekwencji poleceń, instrukcji warunkowej i pętli.
  • wykorzystanie na zajęciach zasobów Internetu wspierających pracę nauczyciela: m. in. Godzina kodowania, http://www.bobr.edu.pl/ .
  • Uczenie się przez Internet – zadania nauczyciela i ucznia.

Klasa 5

„Programuję z klasą!!!!”– projektowanie i tworzenie aplikacji w środowisku Scratch

Zakres tematyczny:

  • Planowanie zajęć dla ucznia z uwzględnieniem treści kształcenia z podstawy programowej.
  • Tworzenie prostych aplikacji wykorzystujących sekwencję poleceń, instrukcje warunkowe i pętle.
  • Rodzaje bloków i ich zastosowanie: Ruch, Wygląd, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia.
  • Zmiana tła i wyglądu duszka – kostiumy, animacja postaci. Wprawianie duszka w ruch.

Klasa 6:

„Jestem gigantem programowania!!!” – Algorytmy wokół nas – doskonalenie umiejętności programowania środowisku Scratch.

Zakres tematyczny:

  • Bezpieczne i mądre włączanie się w społeczność Scratcha. Uczenie się od innych i z innymi.
  • Rodzaje bloków i ich zastosowanie: Dźwięk, Pisak, Dane, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki.
  • Projektowanie sceny. Dźwięki i inne multimedia.
  • Przykłady prostych algorytmów, komunikacja między duszkami.
  • Ocenianie prac uczniowskich: zastosowanych rozwiązań programistycznych, walorów estetycznych pracy, twórczego wkładu.

 

 

 

Nie zapomnij udostępnić: