Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 15 listopada, 2024 Tytuł artykułu

Fakty na temat planowanych podatków w gminie Brzeg

Treść artykułu

W przestrzeni publicznej pojawiły się informacje określające planowaną podwyżkę podatków od nieruchomości jako „drastyczną”. Rzeczywiście przedstawiliśmy do konsultacji plan podwyżki podatków o ok. 25%. Dlaczego podniesienie podatków jest konieczne? Obecne stawki podatkowe zostały ustalone w 2021 roku i wtedy została ustalona maksymalna stawka rekomendowana przez ministerstwo. Inflacja licząc od grudnia 2021 roku tylko do września 2024 roku osiągnęła poziom 28,5%. Niektóre koszty związane z realizacją zadań własnych gminy wzrosły jeszcze bardziej, np. komunikacja miejska o 36%, a oświetlenie ulic i obiektów użyteczności publicznej o 73%.

Prawdziwym powodem są krótkowzroczny populizm i rozgrywki polityczne, których efektem jest blokowanie działań mających na celu rozwój miasta. Lata zaniedbań w tym zakresie doprowadziły do trudnej sytuacji finansowej gminy i uniemożliwiają skonstruowanie budżetu na poziomie pozwalającym tworzyć miasto, w którym żyje się zdrowo, czysto, bezpiecznie i wygodnie. Istotą funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, co odbywa się poprzez realizację zadań publicznych. Podatki wpływające do kasy miejskiej służą do finansowania wielu bardzo ważnych obszarów działania gminy, takich jak, np.: gminne drogi, lokalny transport zbiorowy, ochrona zdrowia, pomoc społeczna, wsparcie rodzin, gminne budownictwo mieszkaniowe, edukacja publiczna, kultura, turystyka i kultura fizyczna, zieleń miejska, cmentarze gminne, porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli, utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej, polityka prorodzinna, polityka senioralna i inne.

Planowana podwyżka podatków na poziomie średnio 25% jest niezbędna do sfinansowania realizacji tych zadań. Poniżej przedstawiamy w układzie tabelarycznym wpływ zmiany stawek podatkowych na wysokość podatku dla podanych rodzajach składników nieruchomości, w przykładowych wielkościach.

Natomiast wzrost miesięcznej kwoty opodatkowania dla połączonych składników nieruchomości (grunty i budynki) przedstawiają poniższe przykłady.

W porównaniu z innymi gminami województwa opolskiego obecnie obowiązujące stawki, bez względu na rodzaj nieruchomości są jednymi z najniższych w województwie. Proponowane stawki spowodują, że pozycja Brzegu przesunie się w kierunku początku listy, ale nadal znajduje się w środku stawki. Dla jasności dodajemy, że cztery z wymienionych gmin zaktualizowały stawki podatków w 2024 roku, pozostałe w 2023, a jedna w 2022 roku. To najprawdopodobniej oznacza korektę wysokości stawek w najbliższym czasie. Spowoduje to, że gmina znajdzie się w środku stawki wśród gmin ościennych i poniżej średnich stawek na Opolszczyźnie.

Teraz nadszedł czas podejmowania trudnych i niepopularnych decyzji. Jednak trzeba się z nimi zmierzyć, ponieważ zależy od nich sprawne funkcjonowanie miasta. Oczywiście trzeba o tym rozmawiać i mamy racjonalne argumenty, przemawiające za koniecznością podwyżki. Dlatego głosy jednostronnie krytykujące podwyżkę to szkodliwe działanie, utrudniające dialog. Liczymy na merytoryczną dyskusję z radnymi i ich odwagę we wspólnym podejmowaniu trudnych, ale bardzo potrzebnych decyzji.

Bez wpływów z podatków na odpowiednim poziomie bardzo trudno sprawić, żeby miasto zapewniało mieszkańcom życie na przyzwoitym poziomie. Niedofinansowane miasto nie będzie się rozwijało, a z czasem będzie spychane na margines i utraci znaczenie i przestanie być atrakcyjne dla młodych ludzi, na których zatrzymaniu, a nawet ściągnięciu do Brzegu bardzo nam zależy.

Nie zapomnij udostępnić: