Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 26 października, 2023 Tytuł artykułu

Profilaktyka udaru mózgu

Treść artykułu

Udar mózgu pozostaje jednym z głównych wyzwań zdrowotnych, które dotykają nasze społeczeństwo. Stanowi drugą po chorobach serca najczęstszą przyczynę zgonu. Jest też głównym powodem niesprawności osób dorosłych. W 2022 roku zarejestrowano 73 900 przypadków udaru niedokrwiennego mózgu, w tym 8,1% stanowią ponowne zachorowania. Z raportu NFZ wynika, że liczba zachorowań obniżyła się w 2022 roku w porównaniu do 2017 roku. Niemniej jednak, zauważono wzrost zachorowań w młodszych grupach wiekowych. Należy pamiętać, że w przypadku udaru liczy się CZAS! 

Objawy udaru obejmują:

  • ciężką rękę lub nogę,
  • zaburzenia mowy,
  • asymetrię twarzy,
  • słabe widzenie.

Szybka reakcja i przewiezienie pacjenta do szpitala z oddziałem udarowym znacząco zwiększa szanse na pełne wyleczenie.

Najczęstsze przyczyny udaru mózgu to:

  • miażdżyca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroby serca,
  • stres,
  • palenie papierosów,
  • nadużywanie alkoholu,
  • nieprawidłowa dieta i
  • zwiększona masa ciała oraz
  • brak lub mała aktywność fizyczna.

Jak ograniczyć ryzyko udaru?

Zdrowa dieta: Ograniczajcie sól, tłuszcze nasycone i cukry, jedzcie więcej warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów i nasion. Skorzystajcie z diety DASH dostępnej na portalu https://diety.nfz.gov.pl

  • Regularna aktywność fizyczna: Ćwiczcie regularnie, nawet 30 minut umiarkowanego wysiłku może znacząco poprawić Wasze zdrowie – serca i mózgu. Zadbaj o prawidłową masę ciała.
  • Rzucenie palenia: Palenie papierosów zwiększa ryzyko udaru, dlatego rzucenie tego nałogu to jedna z najważniejszych decyzji dla Waszego zdrowia.
  • Nie nadużywaj alkoholu. Nadmierne picie zwiększa ryzyko udaru.
  • Kontroluj ciśnienie tętnicze krwi.
  • Pamiętaj o regularnych badaniach profilaktycznych – kontroluj poziom cukru oraz cholesterolu we krwi.
  • Unikaj stresu.
Nie zapomnij udostępnić: