Środa z profilaktyką – Prawa pacjenta
Pacjent to osoba, która zwraca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzysta ze świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego, czy jest chora, czy zdrowa.
Prawa pacjenta to zbiór praw, które przysługują pacjentom w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarówno w ramach publicznej, jak i prywatnej opieki zdrowotnej.
Praw pacjenta mają obowiązek przestrzegać:
- organy władzy publicznej właściwe w zakresie ochrony zdrowia
- Narodowy Fundusz Zdrowia
- podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych
- osoby wykonujące zawód medyczny
- inne osoby uczestniczące w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Masz prawo:
- otrzymywać świadczenia zdrowotne, które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- otrzymywać informacje o swoim stanie zdrowia i o zakresie świadczeń, których udziela Ci placówka medyczna, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze
środków publicznych, realizowanych w placówce - zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych
- oczekiwać zachowania tajemnicy informacji związanych z Tobą
- wyrazić zgodę na udzielenie świadczeń zdrowotnych lub tego nie zrobić
- oczekiwać poszanowania Twojej intymności i godności
- mieć dostęp do swojej dokumentacji medycznej
- sprzeciwić się opinii albo orzeczeniu lekarza
- oczekiwać poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego
- otrzymać opiekę duszpasterską lub jej nie chcieć
- przechowywać swoje wartościowe rzeczy w depozycie.
Pamiętaj!
- Masz prawo, aby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych towarzyszyła Ci osoba bliska, bez względu na status Waszej relacji.
- Jako rodzic masz prawo być obecny przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych Twojemu dziecku.
Jeżeli masz poczucie, że naruszono Twoje prawa jako pacjenta – Skontaktuj się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta:
- Zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590 czynną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00,
- Wyślij wiadomość na adres: kancelaria@rpp.gov.pl,
- Wyślij pismo z opisem sytuacji na adres: Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
- Skontaktuj się za pośrednictwem czatu, który dostępny jest na stronie RPP gov.pl/web/rpp w zakładce „Kontakt”.
Polecane artykuły w tej kategorii
ZAiKS kontynuuje program pomocowy dla powodzian i kieruje wsparcie do instytucji kultury
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS ogłasza drugą fazę programu ZAiKS dla Powodzian. Tym razem działania skierowane są do instytucji kultury oraz organizacji artystycznych i edukacyjnych, które...
Rozpoczyna się rekrutacja pracowników do Centrum Dystrybucyjnego Dino w Brzegu
"DINO POLSKA" S.A. informuje, że właśnie uruchomiono proces rekrutacji pracowników do Centrum Dystrybucyjnego Dino w Brzegu. Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do poniższej ulotki, gdzie...
Rusza kolejny etap Budżetu Obywatelskiego Brzegu (BOB) na 2025 rok
Zgodnie z harmonogramem BOB od dnia 3 lutego do 17 lutego 2025 roku można zgłaszać projekty, które zostaną poddane weryfikacji przez powołany Zespół Weryfikacyjny. Podział projektów na...