Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 9 lutego, 2023 Tytuł artykułu

Środa z profilaktyką – Prawa pacjenta

Treść artykułu

Pacjent to osoba, która zwraca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzysta ze świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego, czy jest chora, czy zdrowa.

Prawa pacjenta to zbiór praw, które przysługują pacjentom w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarówno w ramach publicznej, jak i prywatnej opieki zdrowotnej.

Praw pacjenta mają obowiązek przestrzegać:

  • organy władzy publicznej właściwe w zakresie ochrony zdrowia
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych
  • osoby wykonujące zawód medyczny
  • inne osoby uczestniczące w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Masz prawo:

  • otrzymywać świadczenia zdrowotne, które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
  • otrzymywać informacje o swoim stanie zdrowia i o zakresie świadczeń, których udziela Ci placówka medyczna, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze
    środków publicznych, realizowanych w placówce
  • zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych
  • oczekiwać zachowania tajemnicy informacji związanych z Tobą
  • wyrazić zgodę na udzielenie świadczeń zdrowotnych lub tego nie zrobić
  • oczekiwać poszanowania Twojej intymności i godności
  • mieć dostęp do swojej dokumentacji medycznej
  • sprzeciwić się opinii albo orzeczeniu lekarza
  • oczekiwać poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego
  • otrzymać opiekę duszpasterską lub jej nie chcieć
  • przechowywać swoje wartościowe rzeczy w depozycie.

Pamiętaj!

  • Masz prawo, aby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych towarzyszyła Ci osoba bliska, bez względu na status Waszej relacji.
  • Jako rodzic masz prawo być obecny przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych Twojemu dziecku.

Jeżeli masz poczucie, że naruszono Twoje prawa jako pacjenta – Skontaktuj się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta:

  • Zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590 czynną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00,
  • Wyślij wiadomość na adres: kancelaria@rpp.gov.pl,
  • Wyślij pismo z opisem sytuacji na adres: Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
  • Skontaktuj się za pośrednictwem czatu, który dostępny jest na stronie RPP gov.pl/web/rpp w zakładce „Kontakt”.
Nie zapomnij udostępnić: