Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 13 października, 2017 Tytuł artykułu

BCK: Gala Jubileuszowa 50-lecia BCK i Wręczenie Nagród Burmistrza Brzegu dla Twórców i Animatorów Kultury

Treść artykułu

Brzeskie Centrum Kultury serdecznie zaprasza na: 

GALĘ JUBILEUSZU 50-LECIA BRZESKIEGO CENTRUM KULTURY
SPEKTAKL JUBILEUSZOWY

Duża Scena BCK
Sobota 21.10.2017 – godz. 18:00 (informacja o wejściówkach poniżej)
Niedziela 22.10.2017 – godz. 17:00 (informacja o wejściówkach poniżej)

W ramach Gali Jubileuszowej odbędzie się także Uroczystość Wręczenia Nagród Burmistrz Brzegu Jerzego Wrębiaka dla twórców i animatorów kultury. 

Wstęp na Galę Jubileuszu 50-lecia BCK – spektakl sobotni w dniu 21.10.2017 – wyłącznie za okazaniem specjalnych zaproszeń – BRAK MIEJSC!
Wstęp na Galę Jubileuszu 50-lecia BCK – spektakl w niedzielę 22.10.2017 – na podstawie bezpłatnych wejściówek, które dostępne są od piątku 13.10.2017 w Punkcie Informacji Turystycznej w Brzegu.


Spektakl jubileuszowy będzie muzyczną wędrówką przez kolejne dziesięciolecia począwszy od lat 20-tych ubiegłego stulecia. Muzyczne show okraszone będzie wyjątkowymi choreografiami i wspaniałymi wykonaniami wokalnymi największych przebojów w historii. Spektakl pokaże widzom jak bardzo zmieniła się muzyka, scena, ludzie i BCK przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Spektakl niejednokrotnie wywoła uśmiech na twarzy widza i – jak liczą twórcy – wprowadzi widza w zachwyt, nostalgię, a czasami zaskoczenie.

Występują: 

WOKALIŚCI:
Joanna BILOWICKA, Karolina DOROCIAK, Natalia KLIMCZAK, Damian LIS, Elżbieta ŁOBODA, Aleksandra OFMAŃSKA-KOWALCZYK, Michał RABENDA, Karolina SAŁATKIEWICZ, Michał SANETRA.
Gościnnie: Paweł PIETRZYK, Arkadiusz ZALEWSKI

TANCERZE:
Grupa ADHD oraz Michela PENCZ, Paulina RUTOWICZ, Natalia SZCZEPANIAK, Łukasz Oskar MICHALAK.

ILUZJA:
Bartosz LEWANDOWSKI

Scenariusz, Reżyseria: Joanna Bilowicka, Paulina Rutowicz, Łukasz Oskar Michalak
Konsultacja reżyserska i dramaturgiczna: Jacek Ochmański
Opracowanie wokalne: Joanna Bilowicka, Jacek Ochmański
Choreografia: Paulina Rutowicz, Natalia Szczepaniak, Łukasz Oskar Michalak
Dźwięk, efekty muzyczne: Robert Stępień
Oświetlenie, scenografia: Krzysztof Preis, Józef Preis, Robert Stępień, Jacek Ochmański
Wizualizacje: Roman Baran
Kostiumy: Agnieszka Olszuk, Irena Bednarek

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!


RYS HISTORYCZNY czyli słów kilka o Brzeskim Centrum Kultury

„50 lat minęło…”

Oficjalne otwarcie Brzeskiego Domu Kultury w odremontowanym i zmodernizowanym budynku przedwojennego niemieckiego Teatru Miejskiego odbyło się 4 lutego 1967 r. w związku z 22. rocznicą „wyzwolenia” Brzegu.

Pierwszym kierownikiem placówki był Józef Szymak, nauczyciel i działacz ZHP, który został powołany a to stanowisko we wrześniu 1966 roku. Powierzono mu odpowiedzialne zadanie, które polegało na dopilnowaniu wykończenia budynku i zorganizowaniu całego wyposażenia w niespełna pięć miesięcy. Zadanie wykonano zgodnie z planem.

Od 1968 do 1970 roku obowiązki dyrektora BDK pełnił Zbigniew Ossękowski. W placówce zatrudnionych było 25 osób, w tym 16 na pełnych etatach. Zadania programowe realizowano w 7 działach: oświatowym, artystyczno – imprezowym, plastycznym, filmowo-fotograficznym, w bibliotece i czytelni, w salonie wystawowym i ośrodku instrukcyjno -metodycznym. Na przełomie lat 60. i 70. BDK był jednym z najnowocześniejszych domów kultury w województwie, dlatego na brzeskiej scenie regularnie występowały zespoły zawodowe: Państwowa Wojewódzka Orkiestra Symfoniczna z Opola, Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Teatr Lalek z Opola i Teatr Współczesny z Wrocławia. Ogromnym powodzeniem cieszyły się występy estradowe, które gromadziły komplety widzów. Bardzo szybko budynek zaczął służyć też amatorom – mieszkańcom miasta pełnym artystycznych pasji. Januszowi Bogdanowiczowi udało się stworzyć 25 osobowy BIG-BAND, a Bolesław Gromnicki zapoczątkował w BDK działalność amatorskiego Zespołu Teatralnego „Kurtyna”. Obydwa zespoły prowadziły bardzo aktywną działalność. W sezonie 1968/69 kierownikiem zespołu teatralnego był Marek Stypiński, który jednocześnie pracował w BDK jako plastyk. Repertuar teatru opierał się na zabawnych jednoaktówkach Aleksandra Fredry i Antoniego Czechowa oraz sztukach Michała Bałuckiego i Włodzimierza Peżyńskiego. Niestety w następnym sezonie artystycznym Marek Stypiński zmienił miejsce pracy i teatr amatorski zamilkł na wiele lat. Od listopada 1969 r. w BDK rozpoczęło działalność „KINO STUDYJNE” i Dyskusyjny Klub Filmowy. Sekcję fotograficzną od podstaw tworzył Wiesław Wojtycza. Klub Piosenki prowadziła Zofia Fajfer, laureatka Konkursu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. Grupa wokalna „Vademecum”, która powstała w ramach klubu, odnosiła duże sukcesy na wojewódzkich konkursach. W tamtym czasie w BDK nie było amatorskich zespołów tanecznych, ale był Klub Tańca Towarzyskiego. Prężnie działała biblioteka repertuarowa, która swoimi zbiorami (1100 woluminów ) służyła zespołom muzycznym, teatralnym i tanecznym z całego powiatu. Przy BDK miał swoją siedzibę Uniwersytet Powszechny, który organizował odczyty, spotkania i prelekcje dla mieszkańców miasta. W sali oświatowej spotykali się filateliści, brydżyści i szachiści. Nie brakowało też kursów języków obcych.

W roku 1970 rozpoczął się kolejny rozdział w historii Brzeskiego Domu Kultury. Stanowisko dyrektora objął Eugeniusz Obermajer, który pełnił tę funkcję przez kolejne 22 lata, a miejsce pracy było jego drugim domem. Potrafił rozmawiać z władzą, z pracownikami i z artystami. Warto w tym miejscu wspomnieć, że pracownicy BDK od początku istnienia placówki obsługiwali pochody pierwszomajowe, sesje Miejskiej Rady Narodowej oraz wszelkie akademie z okazji świąt państwowych i resortowych. Z racji stacjonowania w Brzegu Armii Radzieckiej w sali domu kultury odbywały się także imprezy z okazji rewolucji październikowej. Takie były realia polityczne w PRL. Całe szczęście działalność Brzeskiego Domu Kultury nie ograniczała się do służenia władzy. W latach 70. w BDK królowała muzyka i fotografia. Pomimo trudności z zaopatrzeniem pracowni w niezbędne materiały fotograficzne instruktor, Andrzej Kwiatkowski, potrafił „dokonywać cudów” zdobywając klisze i papier dla uczestników zajęć. Takie poświęcenie instruktora przyciągało do pracowni fotograficznej wielu młodych ludzi. Sekcja fotograficzna liczyła w tamtym czasie ponad 30 osób. Niestety w 1982 roku sytuacja polityczna zmusiła Andrzeja Kwiatkowskiego do wyjazdu z kraju. Zamieszkał w Stanach Zjednoczonych, gdzie z powodzeniem nadal zajmował się fotografią. W czasie stanu wojennego sekcja fotograficzna nie działała. Później prowadził
ją Ryszard Chojnowski. Z pracownią fotograficzną BDK współpracowali również Mariusz Przygoda i Ryszard Stromich, który jednocześnie był odpowiedzialny za repertuar kina.

Nowe trendy sprawiły, że młodzież skupiona w sekcji muzycznej BDK coraz chętniej grała muzykę rockową. Na przełomie lat 70. i 80. powstały trzy zespoły, które prezentowały muzykę młodej generacji – „Reanimacja względna R”, „Kontrakt” i „TELEX”. To była zapowiedź wielkiej fali rocka, która z impetem przetoczyła się przez Polskę w latach 80. Brzeg pod tym względem nie różnił się od reszty kraju. Przez scenę BDK przewinęło się w tamtym czasie wielu muzycznych zapaleńców, dla których najważniejsze było ostre brzmienie. Aktywność tego środowiska sprawiła, że w Brzeskim Domu Kultury zaczęły odbywać się duże imprezy muzyczne – Opolskie Spotkania Rockowe, Opolskie Spotkania Muzyczne i Ogólnopolskie Warsztaty Muzyczne dla wokalistów i instrumentalistów. W gronie jurorów oraz prowadzących warsztaty znaleźli się między innymi: Elżbieta Zapendowska, Janusz Kondratowicz, Waldemar Parzyński, Krzysztof Heering, Janusz Koman, Marcin Pospieszalski .

Oczywiście lata 80. to nie tylko muzyka rockowa. W grudniu 1980 roku rozpoczął swoją działalność Klub Miłośników Astronomii i Fantastyki „Astron”. Jego członkowie prowadzili bibliotekę z literaturą s-f, organizowali obserwacje astronomiczne, spotkania z filmem o tematyce s-f, a także zajęcia komputerowe.

Od połowy lat 80. Brzeski Dom Kultury stopniowo zaczął zmieniać główny profil działalności w zakresie edukacji artystycznej. Przyszedł czas na taniec. Wszystko zaczęło się w Publicznej Szkole Podstawowej
nr 1, której nauczyciele przygotowali bardzo dobry program taneczny na 40 – lecie szkoły. Szkoda było zaprzepaścić talenty, które ujawniły się podczas prób w „Jedynce”. Większe szanse na rozwój zespołów tanecznych były w domu kultury, dlatego Małgorzata Rutowicz (polonistka) i Jacek Ochmański (nauczyciel muzyki), zachęceni przez dyrektora Eugeniusza Obermajera, przenieśli zajęcia do BDK i zaczęli tworzyć sekcję taneczną. W 1985 roku odbył się pierwszy pokaz programu tanecznego złożonego
z tańców ludowych. W zespole znaleźli się uczniowie najstarszych klas szkoły podstawowej. Powstała też młodsza grupa, która tańczyła układy do muzyki współczesnej. Wkrótce każdy mieszkaniec miasta wiedział, że w BDK działają Zespół Tańców Stylizowanych „PIAST” i Zespół „Gapa”. W maju 1988 roku podczas Telewizyjnego Turnieju Miast Brzeg – Malbork prezentacje naszych zespołów tanecznych podziwiała cała Polska. Ciekawe choreografie, solidna praca instruktorów i tancerzy oraz wsparcie finansowe ze strony ówczesnych władz miasta sprawiły, że zespoły „Piast” i „Gapa” przez wiele lat były kulturalną wizytówką miasta. Zespół „Piast” czterokrotnie był gościem programów telewizyjnych, w tym jednego we Francji. Koncertów było tak dużo, że trudno je policzyć. Tancerze reprezentowali Brzeg
na znaczących festiwalach w kraju (Kielce, Konin, Nysa, Kraków, Opole) i za granicą (Węgry, Rosja – Syberia, Niemcy, Czechy, Francja, Anglia, Włochy) . Wszędzie, gdzie się pojawili, tam zdobywali nagrody
i serca publiczności. Niektórzy mieszkańcy Brzegu mówili o nich „elita” i bez wątpienia na takie miano zasługiwali.

Lata 90. obok największych sukcesów zespołów tanecznych przyniosły zmianę na stanowisku dyrektora. Od jesieni 1992 roku instytucją kierował Janusz Wójcik. Młody dyrektor szybko przystąpił do realizowania swoich pomysłów. Zaczął od zmian statutowych, organizacyjnych i kadrowych. Zatrudnił nowego kierownika administracyjno – gospodarczego i nową księgową. Sekcję fotograficzną powierzył Andrzejowi Kęśminowiczowi a opiekę nad zespołami muzycznymi Janowi Mozolewskiemu. Zmienił również nazwę instytucji na Brzeskim Centrum Kultury.

Sztandarową imprezą w czasach dyrekcji Janusza Wójcika był Międzynarodowy Najazd Poetów na Zamek Piastów Śl. Organizowane z dużym rozmachem spotkania poetów cieszyły się uznaniem środowiska
w kraju i za granicą. Sale Muzeum Piastów Śląskich odwiedzali twórcy z Polski, Czech, Anglii, Białorusi, Estonii, Grecji, Iraku, Litwy, Serbii, Słowacji, Rosji, Niemiec, Ukrainy, Węgier i Stanów Zjednoczonych. Odbyła się niezliczona ilość spotkań autorskich w szkołach, instytucjach kultury i kościołach. Spotkaniom towarzyszyły koncerty, recitale, i spektakle teatralne. Wśród znakomitych gości Najazdu Poetów znaleźli się między innymi: Zbigniew Zapasiewicz, Daniel Olbrychski, Wojciech Siemion, Jerzy Zelnik, Hanna Banaszak, Michał Bajor, Alosza Awdiejew. Impreza miała bardzo dobre recenzje w prasie, radio i telewizji. Brzeg stał się sławny na poetyckich salonach.

W latach 90. ciekawymi imprezami ogólnopolskimi były Muzyczna Scena Młodych „Bariery Kariery”, Festiwal Teatrów Różnych Form „Theatron” i „Maj folklorem malowany”, ale z powodu braku wystarczającej ilości środków finansowych po kilku edycjach przeszły do historii. Próbę czasu przetrwały natomiast imprezy o zasięgu lokalnym – Konkurs Recytatorski „Interpretacje Dziecięce” i Spotkania Teatrów Szkolnych „KLAKIER” oraz miejmy nadzieję „nieśmiertelne” eliminacje miejskie i powiatowe Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego.

Gdy we wrześniu 1993 roku do zespołu instruktorów dołączyła Maria Dorota Herman, nikt nie przypuszczał, że założone przez nią dwie grupy teatralne będą przez długie lata tworzyć historię amatorskiego ruchu teatralnego w Brzegu i bardzo szybko zostaną docenione przez jurorów festiwali teatralnych. Pierwszy spektakl starszej grupy, która przyjęła nazwę Teatr Dnia Niepowszedniego,
odbył się w Galerii Sztuki Współczesnej w listopadzie 1993 roku. Był to montaż poetycki pt. ”Eurydyka” oparty na poezji Małgorzaty Hillar. Dwie kolejne premiery odbyły się w marcu 1994 na dużej scenie BCK. Teatr Dnia Niepowszedniego wystawił „Iwonę, księżniczkę Burgunda” Witolda Gombrowicza, a Scena Dziecięca TDN zaprezentowała „Lisa Witalisa” wg Jana Brzechwy. Obydwa przedstawienia zostały nagrodzone na wojewódzkich spotkaniach teatralnych w Nysie i Strzelcach Opolskich. Od tego momentu w każdym sezonie artystycznym brzescy aktorzy przygotowywali minimum dwa przedstawienia oparte na tekstach cenionych autorów polskich i obcych. Powstawały również przedstawienia na podstawie autorskich scenariuszy instruktorki i aktorów. Osoby obdarzone talentem reżyserskim realizowały własne pomysły w ramach Sceny Osobnej. Teatr Dnia Niepowszedniego kilkakrotnie współpracował z brzeską grupą literacką Stowarzyszenie Żywych Poetów, Teatrem Terminus A’ Quo z Nowej Soli i Teatrem BEZ ATU z Namysłowa. Brzescy aktorzy występowali w wielu miastach Polski (Opole, Nysa, Strzelce Op., Olesno, Głubczyce, Racibórz, Oława, Wrocław, Świdnica, Jelenia Góra, Tczew, Toruń, Nowa Sól, Sława, Poznań, Zgorzelec, Andrychów, Cieszyn) oraz w Czechach (Jablunkov, Beroun). Sekcja teatralna istnieje nieprzerwanie od 1993 roku i nadal przygotowuje kolejne premiery.

Nieco dłuższą historię niż TDN ma Galeria Sztuki Współczesnej BCK mieszcząca się w ratuszu. Inicjatorem jej powstania jeszcze w latach 80. był artysta plastyk Michał Marciniak-Kożuchowski. Pierwszą osobą prowadzącą galerię była Elżbieta Solarewicz. Na początku lat 90. przejęła jej obowiązki Barbara Adamkiewicz, a następnie Waldemar Pełech. Kolejnym długoletnim opiekunem został, Tomasz Fronckiewicz, z którym współpracowały dwie instruktorki – Lucyna Szukała i Joanna Augustyniak (obecnie specjalista ds. scenografii). Głównym zadaniem galerii jest organizacja wystaw i działania animacyjne skupione wokół sztuk plastycznych, ale w latach 1995-2006 była również miejscem spotkań Stowarzyszenia Żywych Poetów. Wachlarz propozycji przygotowywanych przez Galerię Sztuki Współczesnej BCK był ogromny. Wernisaże odbywały się raz lub dwa razy w ciągu miesiąca. W salach wystawowych przez wszystkie lata jej działalności brzeżanie mogli oglądać rysunek, malarstwo, rzeźbę, fotografię, grafikę, szkło, ceramikę, rękodzieło, wystawy historyczne, etnograficzne, przyrodnicze, modelarskie i kolekcjonerskie. W 1998 roku Galerię BCK odwiedziło 6480 osób.

Działalność wystawiennicza, to tylko fragment działań edukacyjnych Brzeskiego Centrum Kultury
w zakresie sztuk plastycznych. Przez wszystkie dziesięciolecia instruktorzy plastycy zatrudnieni w domu kultury prowadzili regularne zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Uwrażliwiali młode pokolenia na piękno
i pomagali rozwijać talenty. Ogromne zasługi w dziedzinie edukacji plastycznej w BCK ma Beata Staszczyk, która w 1987 roku na stanowisku plastyka zastąpiła Adama Grocholskiego. Już na samym początku pracy zmierzyła się z dużym wyzwaniem zawodowym, jakim była oprawa plastyczna Telewizyjnego Turnieju Miast w 1988 r. Szata graficzna większości materiałów informacyjnych drukowanych przez BCK, to również jej dzieło. Członkowie koła plastycznego prowadzonego przez Beatę Staszczyk, poza regularnymi zajęciami w pracowni „Koliber”, kilkakrotnie brali udział w plenerach malarskich i warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Aglomeracji Wrocławskiej. Z powodzeniem uczestniczyli w ogólnopolskich konkurach i wraz z instruktorką organizowali konkursy plastyczne w BCK. Każdego roku brzeżanie mogą podziwiać ich prace na wystawach, które odbywają się w BCK i Galerii Sztuki Współczesnej. Spośród licznego grona uczestników zajęć wielu podjęło naukę w liceach plastycznych i ukończyło studia na kierunkach artystycznych. Przez wiele lat Beata Staszczyk współpracowała przy tworzeniu scenografii spektakli teatralnych i estradowych. Jest również autorką logo BCK.

Wszystkie ważne imprezy w latach 90. uwieczniała na taśmach sekcja video -filmowania, którą prowadził Mirosław Kołodziejczyk. Cierpliwy instruktor z pasją przekazywał swoją wiedzę młodzieży, która marzyła o karierze filmowca. Kasety z nagraniami Brzeskiej Kroniki Filmowej były dostępne w jednej z miejskich wypożyczalni. Wkrótce sekcja przekształciła się w Klub Filmowy „Studio”. Pojawiły się nawet pomysły utworzenia w Brzegu telewizji kablowej lub internetowej. Pomysł niestety nie został zrealizowany.

W czasie dyrekcji Janusza Wójcika wykonano też kilka remontów, między innymi wymieniono ławki
w amfiteatrze i kotary na scenie .

Nie udało się jednak utrzymać kina, które przestało działać w 1994 roku oraz Klubu „Astron”, który zawiesił działalność w 1997 roku. W 1998 roku nastąpił rozpad słynnego Zespołu Stylizowanych Tańców Ludowych „Piast”. Jacek Ochmański założył Teatr Ruchu „Ex Tempore”, a Małgorzata Rutowicz rozpoczęła tworzenie Teatru Tańca „Katalpa”.

W 1999 roku w BCK rozpoczął pracę dobrze zapowiadający się instruktor fotografii, Roman Baran.

W czerwcu 2000 r. obowiązki dyrektora powierzono Marii Dorocie Herman. W 2001 roku, na wniosek radnej, Ireny Mazurkiewicz, w kalendarzu imprez BCK pojawiło się „I Brzeskie kolędowanie”, które początkowo skierowane było do muzykujących rodzin. W 2001 roku Brzeg wziął udział w dwóch programach telewizyjnych emitowanych na żywo, gdzie prezentowane były wizytówki kulturalne miast. W programie „TU i TAM” emitowanym w TVP 2 wygraliśmy rywalizację ze Stargardem Gdańskim
i świetnie zaprezentowaliśmy się w programie „Dolnośląskie lato” nadawanym przez TVP 3 Wrocław. Zajęcia taneczne w tym czasie prowadziła Joanna Koronkiewicz, a młodszą grupę teatralną Wiesława Czernik.

W styczniu 2002 roku, po rezygnacji Marii Doroty Herman, stanowisko p.o. dyrektora objął Zbigniew Sołtys, kierownik administracyjno – gospodarczy. Mimo niestabilnej sytuacji kadrowej, pod wpływem rosnącej mody na masowe imprezy plenerowe z udziałem gwiazd, Brzeskie Centrum Kultury zaczęło częściej organizować duże koncerty w amfiteatrze. Zniszczony obiekt przysparzał wielu problemów technicznych, ale niezastąpiony elektryk BCK, Józef Preis, zatrudniony na tym stanowisku od 1983 roku, zawsze znalazł jakieś cudowne rozwiązanie.

W styczniu 2003 roku nowym dyrektorem został Adam Bubiłek, który po wielu latach przerwy powrócił do pracy w Brzegu. W tym samym roku Jacek Ochmański podjął próbę reaktywacji Zespołu „Piast” i założył Teatr Muzyczny „Loża”, z którym przygotował pięć spektakli: „22:00 w środku Europy”, „Taneczne sny na Crossroads”, „Blok blokersi”, „Kopciuch” i „Niedokończony musical”. Do grona instruktorów tańca dołączyli Andrzej i Angelika Rolscy. W październiku 2003 roku podpisano porozumienie z PSP nr 1 i II LO. Projekt „Od Pierwszoklasisty do Maturzysty” dotyczył sekcji tanecznej oraz nowo utworzonej sekcji wokalnej i miał zapewnić ciągłość edukacji w grupach artystycznych działających w domu kultury. Przez dwa sezony pod kierownictwem Barbary Oparowskiej działał chór gospel „On i my”. Festiwal Piosenki Religijnej „Corda Cordi”, organizowany wcześniej przez Parafię św.Mikołaja, stał się stałą imprezą organizowaną przez BCK. W 2004 roku reaktywowano działalność kina, które otrzymało nazwę „KINO CENTRUM”. Stanowisko fotografa powierzono Janowi Janocie , który wraz z operatorem, Januszem Donigiewiczem, zajmował się również kinem. W tym samym roku przy Galerii Sztuki Współczesnej w ratuszu zaczęli spotykać się miłośnicy rękodzieła artystycznego, zajmujący się głównie haftem. Członkowie stowarzyszenia „Bahamarze”, poza organizowaniem wystaw swoich prac, włączyli się w prowadzenie warsztatów dla dzieci i młodzieży. Byli również inicjatorami akcji charytatywnej na rzecz oddziału dziecięcego brzeskiego szpitala. Wraz z objęciem stanowiska dyrektora przez Adama Bubiłka dni miasta nabrały jeszcze większego rozmachu i zmieniły nazwę na „Dni Księstwa Brzeskiego”. Brzeskie Centrum Kultury zaczęło również współpracę z WSH-E w Brzegu. Jej owocem był Festiwal Piosenki Francuskiej ( trzy edycje) oraz siedem sezonów, które Maria Dorota Herman spędziła z kabaretem UTW. W 2005 roku na stanowisku instruktora na ½ etatu została zatrudniona Paulina Rutowicz, pedagog i choreograf. Połączenie dwóch profesji i dwóch talentów w jednej osobie szybko zaczęło przynosić efekty. Grupy taneczne prowadzone przez młodą instruktorkę rozwijały się w zawrotnym tempie i przyciągały liczną widownię na swoje pokazy premierowe. W 2008 roku do zespołu instruktorów dołączył Stanisław Szymocha.

Początek XXI wieku to okres dużej aktywności związanej z międzynarodową wymianą młodzieży i organizacją Międzynarodowych Plenerów Malarskich, za które odpowiedzialni byli pracownicy Galerii Sztuki Współczesnej. Prace plastyków, biorących udział w Festiwalu Kultur „ Średniowiecze – Renesans – Barok ”, prezentowane były w latach 2007-2009 na plenerowych wystawach w centrum miasta.
Pod koniec wakacji Brzeskie Centrum Kultury zamieniało się w wielką garderobę, pełną ulicznych artystów z całego świata. Na dwa dni zatrzymywał się u nas wędrujący Festiwal „Busker Bus”. W mieście robiło się radośnie i kolorowo. Brzeżanie podziwiali akrobatów, muzyków, aktorów z różnych kontynentów.

Od wielu lat dyskutowano w mieście o potrzebie zorganizowania punktu informacyjnego dla turystów. Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w listopadzie 2010 roku utworzono Punkt Informacji Turystycznej w ratuszu, który włączono w strukturę organizacyjną Brzeskiego Centrum Kultury. Obecnie, poza obsługą turystów, pracownicy PIT zajmują się sprzedażą biletów na spektakle i koncerty organizowane w naszej instytucji.

Przed rozpoczęciem sezonu 2011/ 2012 władze miasta ogłosiły nowy konkurs na stanowisko dyrektora Brzeskiego Centrum Kultury. Wybrano ofertę Andrzeja Sowy, któremu zarządzanie instytucją powierzono od października 2011 do końca grudnia 2012. Energiczny dyrektor natychmiast zaczął wdrażać w BCK swoje doświadczenia zdobyte na stanowisku kierownika Klubu Wojskowego. Zlecił działowi administracji dostosowanie instytucji do nowych przepisów i utworzył stanowisko kierownika ds. artystycznych, które powierzył Joannie Bilowickiej. Jako człowiek życzliwy artystom zapraszał na scenę BCK różne grupy muzyczne, teatralne i taneczne . W czasie dyrekcji Andrzeja Sowy Brzeskie Centrum Kultury po raz pierwszy zostało beneficjentem ogólnopolskiego projektu Teatr Polska, dzięki któremu każdej jesieni mamy okazję obejrzeć w Brzegu jedne z najlepszych spektakli teatrów zawodowych w Polsce.

Z końcem 2012 roku ogłoszono kolejny konkurs na dyrektora Brzeskiego Centrum Kultury. Tym razem wygrał Jacek Ochmański, który objął stanowisko w styczniu 2013 roku. Od tego momentu zmieniła się struktura organizacyjna BCK. Zreorganizowano dział księgowości. W rekordowo szybkim czasie wyremontowano foyer i garderoby. Utworzono sekcję musicalową, a Paulina Rutowicz otrzymała pełny etat instruktora ds tańca. Powołano do życia Orkiestrę Symfoniczną im. Księcia Jerzego Piasta (obecnie Orkiestra Książęca), która pod batutą brzeżanina, Marka Kudry, rozpoczęła swoje koncerty w maju 2013 roku. Na stanowisko instruktora fotografii powrócił Roman Baran. Z jego inicjatywy BCK jest organizatorem Brzeskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej – cyklicznego wydarzenia, podczas którego dzieci i dorośli m.in. robią zdjęcia aparatami wykonanymi z przedmiotów codziennego użytku. Prace wykonane przez uczestników BFFO prezentowane były w Namysłowie, a także zakwalifikowały się do prezentacji podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej, który organizowany jest na Śląsku. Oprócz prowadzenia zajęć instruktor dokumentuje bieżące wydarzenia BCK oraz promuje fotografię organizując wystawy i spotkania z fotografami. W roku 2015 Łukasz Oskar Michalak został kierownikiem do spraw organizacji imprez i marketingu. Dni Księstwa Brzeskiego powróciły do amfiteatru i stały się muzycznym wydarzeniem długiego majowego weekandu. Galeria Sztuki Współczesnej, której działalnością kieruje obecnie Jerzy Andruszko , zawarła umowę z ASP we Wrocławiu i regularnie prezentuje prace studentów i profesorów tej uczelni.

Charakterystyczną cechą działalności Brzeskiego Centrum Centrum Kultury w ostatnich latach są spektakle i koncerty przygotowywane przez instruktorów i uczestników zajęć wszystkich sekcji. Joanna Bilowicka i jej grupa musicalowa „ANTYTEMAT PRODUCTIONS” ma na swoim koncie liczne spektakle i koncerty. Szerokim echem wśród widzów odbiły się takie produkcje jak: „Oddział zamknięty ”, „Dream on”, „Oddział drugi”, „Marzenie mam”, „Wolność”.

W autorskich widowiskach Pauliny Rutowicz, które powstały w ostatnich latach, widać wyraźnie jej dojrzałość artystyczną i wielką odpowiedzialność za sceniczne kreacje młodych tancerek i tancerzy. Poruszała tematy trudne („Defekt motyla”) i liryczne („Serce z lodu”), odważnie łączyła style („Trzy ćwierci do śmierci”), pamiętając o poczuciu humoru i edukacji przez zabawę („Literkowo” i „Emocyjkowo”). Koniecznie trzeba jeszcze wspomnieć o „pachnących pierniczkami” grudniowych spektaklach pani Paulinki (tak mówią o swojej instruktorce małe tancerki), bo to już legendarny cykl inscenizacji. Na Wojewódzkim Przeglądzie Zespołów Tanecznych w Ozimku w 2013 r. Grupa Specjal Edition otrzymała GRAND PRIX , w 2014 r. Grupie ADHD jury Międzynarodowego Festiwalu „Taneczne Oscary” w Kędzierzynie – Koźlu przyznało I nagrodę w kategorii show dance, a Paulina Rutowicz otrzymała nagrodę specjalną za osobowość artystyczną.

W 2015 roku miłośnicy tańca współczesnego mieli okazję obejrzeć spektakl pt. „Szkiełko i oko” przygotowany przez Łukasza Oskara Michalaka, który swoje doświadczenia pracy w Teatrze Tańca w Kielcach postanowił przenieść na grunt brzeski. Połączenie multimediów, choreografii i wokalu wprowadziło widzów w skomplikowany świat malarskich wizji współczesnych artystów plastyków.

Z aplauzem brzeskiej publiczności spotkały się programy złożone z dawnych przebojów gwiazd polskiej estrady. Piosenki z repertuaru Ireny Santor, Anny Jantar, Anny German czy Maryli Rodowicz prezentowane przez wokalistki współpracujące ze Stanisławem Szymochą, to urocza sentymentalna podróż, w którą z przyjemnością wyruszają starsi i młodsi widzowie.

Dzięki współpracy z Brzeskim Centrum Kultury odbyło się w mieście wiele znaczących imprez, których organizatorami były szkoły, biblioteki, Klub Wojskowy, Muzeum Piastów Śl., brzeskie kluby muzyczne, stowarzyszenia czy parafie. Bez umiejętności pracowników technicznych, sprzętu i pomieszczeń domu kultury nie mogłoby rozwijać się życie kulturalne miasta. Stojąc u progu nowego pięćdziesięciolecia mamy nadzieję, że w wyremontowanym budynku z nową energią będziemy mogli realizować powierzoną nam misję. Dzięki wsparciu otrzymanemu ze strony Burmistrza Brzegu Jerzego Wrębiaka oraz dotacjom z Urzędu Miasta i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Spisanie historii 50 lat działalności instytucji kultury na kilku stronach, to zadanie karkołomne i w istocie niemożliwe. Trudno wymienić wszystkie osoby, które tworzyły naszą instytucję. Każdy zostawił w niej część swojego życia. Wielu z nich już nie ma wśród nas.

Dziękujemy wszystkim, za tworzenie historii tego niezwykłego miejsca, jakim jest Brzeskie Centrum Kultury.

Nie zapomnij udostępnić: