Informacja Burmistrza Brzegu dotycząca nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w Brzegu
Szanowni Państwo, z uwagi na szereg informacji jakie zafunkcjonowały w przestrzeni medialnej, często nieścisłych i niejednokrotnie niezgodnych ze stanem faktycznym czuję się zobowiązany, jako Burmistrz Brzegu poinformować mieszkańców o wszystkich istotnych sprawach związanych z nielegalnym składowiskiem odpadów niebezpiecznych w Brzegu. Wszystkie informacje jakie podaję są do sprawdzenia i mają oparcie w dokumentach, a mieszkańcy mają prawo znać przebieg zdarzenia, tak jak to miało miejsce w rzeczywistości.
O nielegalnym składowisku odpadów na Kępie Młyńskiej zostałem poinformowany wieczorem w dniu 20 stycznia 2017r., niezwłocznie udałem się na miejsce składowania odpadów i tego samego dnia powołałem Miejski Sztab Zarządzania Kryzysowego. W uzgodnieniu z Wojewodą Opolskim, Prokuraturą oraz Policją podjęte zostały działania mające na celu zabezpieczenie terenu przez 24 godziny na dobę, w czym również brała udział Straż Miejska. 25 stycznia odkryto podobne składowisko w Gminie Olszanka. Od tego czasu, zgodnie z oświadczeniem wicestarosty Jana Golonki, Miejski Sztab Zarządzania Kryzysowego przekształcił się w Sztab Powiatowy z uwagi na ponadgminny charakter zdarzenia. Podjęliśmy w tym czasie szereg działań celem ustalenia kto powinien zająć się utylizacją odpadów. Zgodnie z opinią straży pożarnej znajdujące się substancje miały charakter niebezpieczny więc mając na uwadze przepisy art. 232a §2 i §4 KPK wskazywałem prokuraturze, aby usunęła i zutylizowała niebezpieczne substancje w oparciu o w/w przepisy. Było to najszybsze potencjalne rozwiązanie z którego niestety prokuratura nie skorzystała. W dniu 08.02.2017r. Wojewoda Opolski, a 10.02.2017r. Starosta Brzeski rekomendowali inny sposób usunięcia odpadów poprzez zastosowanie trybu administracyjnego przewidzianego w ustawie o odpadach, który w skrócie polega na wydaniu decyzji administracyjnej i po jej niewykonaniu przez osobę na którą została wydana decyzja, podjęciu tzw. „wykonania zastępczego” tj. wywiezienia odpadów przez Gminę. Procedura administracyjna w tym przypadku nie była jednak dobrym rozwiązaniem, gdyż jak pokazuje doświadczenie innych samorządów trwa ona zazwyczaj wiele miesięcy, a ze względu na skład substancji należało działać jak najszybciej. Dlatego też na kolejnym spotkaniu u Wojewody w dniu 03 marca rekomendowano zastosowanie art. 19 Ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Tym niemniej wspólnie z Gminą Olszanka staliśmy na stanowisku, że skoro sytuacja kryzysowa miała miejsce w więcej niż jednej gminie organem właściwym do podjęcia działań jest Starosta Brzeski na podstawie identycznego w brzmieniu przepisu art. 17 tej samej ustawy. Na ostatnim spotkaniu u Wojewody w dniu 16 marca ostatecznie zadecydowano, że Gmina Brzeg i Gmina Olszanka same podejmą działania związane z wywozem i utylizacją odpadów natomiast Pan Wojewoda i Pan Starosta będą wspierać te przedsięwzięcia finansowo. Od 17 marca do 30 marca wyłoniliśmy wykonawcę, który wywiózł odpady do zakładu utylizacji. Uważam że jest to bardzo dobry wynik i nie sposób zgodzić się z opiniami, że można było wywieźć odpady jeszcze w styczniu lub lutym. Na jakiej podstawie skoro właściwe organy rekomendowały tryb administracyjny? Wywiezienie odpadów nie mogło się odbyć z pominięciem przepisów prawa i w sposób, który naraziłby Gminę Brzeg na zarzut nieuzasadnionych i zawyżonych kosztów wywozu i utylizacji odpadów. Przypomnieć należy, że to Gmina Brzeg „biła na alarm” ponieważ wiedza o zawartości pojemników nie pozwalała na zastosowanie długotrwałego postępowania administracyjnego w sytuacji zagrożenia dla życia i zdrowia mieszkańców oraz środowiska naturalnego.
Sytuacja jaka miała miejsce była trudna do rozwiązania, niestandardowa i potwierdziła stare ludowe przysłowie „umiesz liczyć licz na siebie”. Celem zmniejszenia obciążenia dla budżetu jako Gmina Brzeg złożyliśmy wniosek o dofinansowanie zadania w kwocie 111 100,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu. Wojewoda wstępnie zadeklarował wsparcie kwotą 50 000,00 zł, a z Powiatu Brzeskiego do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy informacji o kwocie dofinansowania.
Niezaprzeczalnym jest fakt, że jako pierwsi w regionie poradziliśmy sobie z tą sytuacją. Dzisiaj łatwo przychodzi, już po rozwiązaniu problemu, formułować opinie nie znając wszystkich uwarunkowań i nie ponosząc żadnej odpowiedzialności. Tym bardziej dziękuję wszystkim świadomym powagi sytuacji osobom i służbom- szczególnie Policji, Straży Pożarnej, pracownikom Urzędu Miejskiego zaangażowanym w rozwiązanie problemu za profesjonalne wypełnienie swoich obowiązków. Jeszcze raz bardzo Państwu dziękuję.
Jerzy Wrębiak
Burmistrz Brzegu
Polecane artykuły w tej kategorii
Kasa Urzędu Miasta nieczynna
Książęca Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marka Kudry zagrała koncert noworoczny
Książęca Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marka Kudry zagrała po raz 12. koncert noworoczny. Jak co roku bilety na to wydarzenie w BCK rozchodzą się w mgnieniu oka, a sala widowiskowa...
Ostrzeżenie przed oblodzeniem
Informacje szczegółowe w...