1. Gmina Brzeg otrzymała dofinansowanie w partnerstwie z Fundacją Collegium Nobilium Opoliense w postaci projektu grantowego pn. „Cyfrowy Brzeg” w wysokości 84.000 zł na szkolenia dla swoich mieszkańców w ramach projektu pn. „Obywatel.IT – program rozwoju kompetencji cyfrowych osób powyższej 25 roku życia zamieszkałych w województwie śląskim i opolskim”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. III oś priorytetowa – cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Działanie 3.1 – Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych.
  2. Projekt adresowany jest m.in. do: rodziców, rolników, seniorów, bezrobotnych, pracowników oświaty, administracji, kultury, przedsiębiorców i wszystkich, którzy są zainteresowani udziałem i ukończyli 25 rok życia. Szkolenia skierowane są do osób, które korzystają z komputera, jak również do tych, którzy dotychczas z komputerem nie mieli do czynienia.
  3. Pierwsze szkolenia z zakresu kompetencji cyfrowych rozpoczną się w maju 2019 roku.
  4. Program zawiera siedem modułów szkoleniowych:
  • Mój biznes w sieci (jak założyć ePUAP, Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, korzystanie z ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, KRS, Krajowy Rejestr Długów, biznes.gov.pl, zakładanie firmy przez internet, obsługa programu Płatnik, Platforma Usług Elektronicznych ZUS,  obsługa bankowości internetowej, media społecznościowe w biznesie, zapisywanie danych w chmurze),
  • Kultura w sieci (dostęp do zasobów kultury polskiej w sieci, np. NAC, Filmoteka Narodowa, Encyklopedia Teatru Polskiego; dostęp do zasobów kultury światowej online, np. British Museum, Muzeum w Luwrze, Muzeum Sztuki w Wiedniu, Muzeum Watykańskie, NASA; YouTube jako zbiór zasobów kultury, informacje o wydarzeniach kulturalnych w sieci, kupowanie biletu przez internet, tworzenie własnych treści w internecie, legalność oprogramowania, prawo w internecie oraz zagadnienia prawa autorskiego,  korzystanie z banków zdjęć i legalnych materiałów, np. książki w sieci;
  • Rodzic w internecie (bezpieczeństwo dzieci w internecie, prezentacja przeglądarki BeSt, czyli dla dzieci w wieku 3 do 10 lat, blokada rodzicielska w telefonie, nadzorowanie aktywności dziecka w sieci, szkodliwe treści w internecie, darmowe gry edukacyjne, platformy wiedzy, np. TEDx, Astrofaza);
  • Działam w sieciach społecznościowych (korzystanie z fb, tt, YT, Instragram, darmowe narzędzia online do tworzenia dokumentów, dane w chmurze, rodzaje licencji w internecie);
  • Moje finanse i transakcje w sieci (pozyskiwanie informacji o przedsiębiorcach, KRD, KRS, instytucje rynku pracy, prawa i obowiązki sprzedawcy i konsumenta, serwisy aukcyjne, porównywarki ofert, organizowanie podróży, bankowość internetowa, płatność kartą przez internet, ochrona danych w internecie, zastrzeganie zgubionych dokumentów),
  • Rolnik w sieci (obsługa rachunkowa i księgowa działalności rolniczej, e-KRUS, Geoportal, Regionalny System Ostrzegania, aplikacje dla rolników, wykonywanie transakcji w internecie, oferta usług administracji publicznej dla rolników, korzystanie z profesjonalnych portali meteorologicznych, serwisów branżowych i rządowych przeznaczonych dla producentów rolnych),
  • Tworzę własną stronę internetową (korzystanie z bezpłatnych narzędzi do tworzenia stron internetowych, np. VIX, korzystanie z mediów społecznościowych, jako skutecznej formy promocji w internecie, darmowe narzędzia do tworzenia materiałów audiowizualnych, obsługa programu Canva https://www.canva.com/pl_pl , bezpłatne sposoby promocji strony, narzędzia do tworzenia newsletterów).
  1. Szkolenia są całkowicie bezpłatne.
  2. Jedyny tego typu program w województwie opolskim.
  3. Możliwe jest uczestnictwo we wszystkich i w wybranych modułach szkoleniowych.
  4. W ramach szkolenia jeden słuchacz pracuje na jednym laptopie (zapewnione są materiały dydaktyczne).
  5. Dodatkowo uczestnikom zostanie zapewniony catering i przerwy kawowe.
  6. Dodatkowo każdy uczestnik na początku i na końcu szkolenia wypełni ankietę sprawdzającą postępy wiedzy.
  7. Termin i czas trwania szkolenia są ustalane z Partnerem projektu w oparciu o indywidualne potrzeby grupy szkolonej.
  8. Wysoka jakość szkolenia zapewniona m.in. małymi grupami szkoleniowymi (na jednego instruktora może przypadać maksymalnie 12 osób szkolonych).
  9. Uczestnikami projektu mogą być osoby zamieszkałe na terenie gminy będącej partnerem projektu.
  10. Liczba miejsc ograniczona.
  11. Realizacja projektu zakończy się we wrześniu 2019 roku.
  12. Program nadzoruje Operator – Instytut Pracy i Edukacji w Gliwicach.
  13. Partner projektu (Koordynator): Fundacja Collegium Nobilium Opoliense, Arkadiusz Jasiński, tel. 726-064-669, e-mail: arkadiusz.jasinski@uwr.edu.pl