Oficjalny serwis Urzędu Miasta w Brzegu

Skróty klawiszowe

  • TAB kolejny element
  • / wyszukiwarka
  • CTRL (CMD) + powiększenie widoku
  • CTRL (CMD) - zmniejszenie widoku
Data publikacji artykułu: 19 kwietnia, 2018 Tytuł artykułu

Galeria BCK: DY Tagowska – „Pluton” – wernisaż wystawy

Treść artykułu

Galeria Sztuki Współczesnej BCK serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy:

DY TAGOWSKA – „PLUTON”
Wernisaż: Piątek 20.04.2018 – godz. 18:00
Galeria Sztuki Współczesnej BCK – Rynek/Ratusz Brzeg

Wystawa dostępna dla zwiedzających w dniach: 20.04-11.05.2018
wstęp wolny


O WYSTAWIE

Sztuka wyparcia/wyparcie sztuki

Kod genetyczny jest stałym i niezmiennym szyfrem, dzięki któremu komórka tłumaczy sekwencje nukleotydów na język białka. Przełam łupinę, wytwórz korzeń, rozwiń korzeń i pęd naziemny – wszystkie te polecenia są językiem programowania w komórce. Procesy rzeczywistości wewnętrznej pozostają do dziś terra incognita, do której podpływały statki Junga, Freuda, Campbella, a także badaczy psychologii pozytywnej, kognitywistów i wielu innych. Badania ludzkiego mózgu potrafią spojrzeć na niego niczym na rozświetlone w nocy wybrzeże obserwowane z pokładu statku obcych, mogących wyciągać wnioski jedynie na podstawie domysłów. Widzimy często gdzie się świeci, lecz nie wiemy dlaczego. Podwaliny w badaniu wewnętrznych determinantów psyche położył wspomniany C.G. Jung, badając archetypy zachowań, instynkty i oddziaływanie nieświadomości zbiorowej. Wciąż aktualne pisma, dziś już nie ojca, a raczej pradziada psychologii analitycznej, odwróconego od swojego duchowego protoplasty Freuda, przyrównują ją (nieświadomość) do morza, po którym płynie statek świadomego „ja”.

Nieświadomość zbiorowa stanowi fundament dla chaotycznej nieświadomości indywidualnej pojedynczego człowieka i jest siłą potężniejszą od siedzącej na mostku kapitańskim świadomości. Ten nieokreślony byt pozostaje jednocześnie nie-bytem, skazanym na deprecjację przez sceptyków, nie poddając się metodzie naukowej. Nie znaleziono do tej pory żadnych dowodów neurologicznych na istnienie nieświadomości zbiorowej, ani nie udało się zaprojektować eksperymentu, który by weryfikował jej istnienie. Z resztą w jaki sposób procesy nieświadome badać narzędziami świadomości? To jak poszukiwanie Trans-Plutona – hipotetycznej Planety X, na istnienie której wskazują liczne obliczenia astronomiczne; długość jej obiegu wokół słońca może wynosić kilka tysięcy lat. Sam Pluton jest obiektem niezwykłym, w ciekawy sposób skorelowanym znaczeniowo i kulturowo z nieświadomością zbiorową. Odkryty w 1930 roku, mianowany imieniem groźnego boga świata podziemnego, stał się, w sensie ezoterycznym, znacznikiem potężnej, skoncentrowanej energii. Symbolizuje pełnię i granicę z inną rzeczywistością – przypisaną nieświadomości. Pluton – uważany za wyższą oktawę Marsa – wyraża siłę woli, kolektywizm i potęgę mas. Rok jego odkrycia otwiera epokę, w której zamanifestowały się te aspekty – bardzo dramatycznie i na wielką skalę. Astronomowie uczynili go ex-planetą klasyfikując go w 2006 roku – 70 lat po odkryciu – jako planetę karłowatą. Nastąpiło zatem swego rodzaju wyparcie na antypody świadomości obiektu, którego kształt orbity wpływa, według wielu przekonywujących wyliczeń, na ruch planet w Układzie Słonecznym, gdzie Słońce wyraża świadomość, a kresy układu – Pluton wraz z Pasem Kuipera, wrota nieświadomości; na tej granicy rodzi się i obumiera ziarno życia, by ulec ponownej transformacji.
Analizowane wielokrotnie przez Junga libido wyraża energię życiową, manifestowaną przede wszystkim w sporcie, religii, seksie, ruchach masowych. Potencjał tej energii zawsze jest dualny – w potocznym rozumieniu potencjalnie dobry lub zły. Rok 1936 to data otwarcia Letnich Igrzysk Olimpijskich w Berlinie. Kształtuje się współcześnie rozumiany sport. Pierwsze Olimpiady Nowożytne przypominały jeszcze gimnazjalny wielobój. „Olimpia” autorstwa Riefenstahl, piękna wizualnie, przepowiada skłębioną plutoniczną energię idącą na ówczesną Europę i świat.
D.T.

Dy Tagowska (Daniela Tagowska), ur. 1985, ukończyła malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2009 roku. Jest szczególnie zainteresowana problematyką mitologizacji kultury, archetypowymi determinantami indywidualnych losów, idei i decyzji. Pracuje w technikach malarskich, realizuje obiekty, instalacje, prace filmowe.

Nie zapomnij udostępnić: