Budowa drugiej przeprawy mostowej to priorytet dla Brzegu
Wielu mieszkańców naszego miasta od lat zauważa potrzebę budowy obwodnicy Brzegu i drugiej przeprawy mostowej. Na przestrzeni ostatnich lat władze naszego miasta, na czele z Burmistrzem Jerzym Wrębiakiem podjęły szereg działań, przybliżających nasze miasto do realizacji tej niezwykle oczekiwanych inwestycji.
Powstanie obwodnicy Brzegu pozwoli zmniejszyć natężenie ruchu, poprawić stan jakości powietrza oraz pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo kierowców i czas podróży. Nowy most w naszym mieście znacząco poprawi możliwości komunikacyjne, także w przypadku sytuacji awaryjnych, kryzysowych i ewakuacyjnych. W 2010 roku i w 2022 roku, w trakcie powodzi istniało poważne zagrożenie zamknięcia mostu na Odrze w naszym mieście. Realizacja inwestycji pozwoli więc uniknąć sytuacji z 1997 roku, kiedy to ewakuacja ludności była niemożliwa, właśnie z powodu jego zamknięcia. Władze naszego miasta, zauważając, jak wiele korzyści płynie z możliwości budowy drugiej przeprawy mostowej, pierwsze działania podjęły jeszcze w 2015 roku.
22 czerwca 2015 r. Burmistrz Jerzy Wrębiak wystosował pismo do Posłów na Sejm RP województwa opolskiego, Wójtów Gmin Powiatu Brzeskiego, Radnych Rady Miejskiej oraz Dyrektora GDDKiA w Opolu z zaproszeniem na pierwsze spotkanie w tej sprawie, które odbyło się 2 lipca 2015 roku w brzeskim Ratuszu. Podczas dyskusji omówione zostały wnioski dotyczące budowy obwodnicy Brzegu w kierunku północ-południe, które wynikają z opracowanego studium techniczno-ekonomicznego systemu komunikacyjnego miasta Brzegu do roku 2035. Pokrótce przedstawiono także działania władz Gminy Brzeg w sprawie wpisania budowy alternatywnej przeprawy mostowej do Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Wojewody Opolskiego, przedstawiciele powiatów brzeskiego i oławskiego, przedstawiciele opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, radny sejmiku wojewódzkiego, przedstawiciele JST Brzegu, Skarbimierza, Lubszy i Oławy, radni miejscy Brzegu oraz przedstawiciel Ruchu Rozwoju Regionalnego z Nysy.
Kolejnym krokiem było skierowanie pisma do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu, w sprawie koordynacji działań w zakresie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą 2025) z inwestycjami drogowymi Brzegu, które zostało wystosowane 17.11.2015 r. Niespełna rok później, 7 października 2016 r. sporządzono kolejne pismo, tym razem do Przewodniczącego Sejmiku Województwa Opolskiego Pana Norberta Krajczy, w którym przedstawiono stanowisko Gminy Brzeg oraz wykazano dotychczasowe działania władz samorządowych dot. Budowy obwodnicy.
W kolejnych latach podejmowano kolejne starania, by zainteresować tematem budowy obwodnicy władze rządowe. Przykładem takich działań było pismo, skierowane do Marszałka Sejmu RP Marka Kuchcińskiego, w którym wyrażono prośbę o wsparcie w zakresie rozpoczęcia prac studyjnych i koncepcyjnych, które zostało wysłane 5 czerwca 2017 roku. Niewiele ponad miesiąc później, 11 lipca 2017 r. Gmina Brzeg skierowała również pismo do Adriana Czubaka – Wojewody Opolskiego, w którym zadeklarowano wszelką możliwą pomoc miasta w przygotowaniu, a także partycypację finansową w przypadku podjęcia działań prac studialnych i projektowych.
Działania w sprawie budowy obwodnicy Brzegu przyspieszyły w 2019 roku. Wtedy to właśnie wprowadzono do uchwały budżetowej Gminy Brzeg zadanie pn. „Prace studialno-koncepcyjne budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39”, którego koszt wyniósł 100 000 złotych. 15 kwietnia 2019 roku Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę na opracowanie dokumentacji etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) i Koncepcji Programowej (KP) dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39.
Dokumentację etapu STEŚ i KP za kwotę blisko 2,8 mln złotych wykonać miało konsorcjum krakowskich firm: MPRB sp. z o.o. (lider) oraz MP-Mosty sp. z o.o. (partner). W ramach opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla obejścia Brzegu wraz z nową przeprawą przez Odrę szczegółowo przeanalizowanych miało być kilka możliwych wariantów przebiegu trasy.
11.12.2019 r., w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, miało miejsce spotkanie zorganizowane wspólnie przez Gminę Brzeg i firmę MP MOSTY – wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39. Podczas konsultacji, w których oprócz przedstawicieli wykonawcy dokumentacji wzięli udział przedstawiciele Gminy Brzeg w osobach burmistrza Brzegu Jerzego Wrębiaka oraz zastępcy burmistrza Bartłomieja Kostrzewy, uczestniczyli także przedstawiciele Gminy Skarbimierz, policji i opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad omawiane były warianty koncepcji przebiegu planowanej obwodnicy Brzegu.
Początek roku 2020 przyniósł kolejne dobre wieści. Brzeg został zakwalifikowany do Programu opracowanego przez Ministerstwo Infrastruktury Programu budowy „100 obwodnic” na lata 2020-2030, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej.
Polecane artykuły w tej kategorii
Ostatni weekend stycznia w Brzegu – moc atrakcji dla każdego
Pierwszy w tym roku spacer fotograficzny pn. "Wokół brzeskiego Ratusza". Najlepsze fotografie zostaną zaprezentowane na wystawie podsumowującej całoroczną pracę uczestników. 25.01. (sobota),...
XXX jubileuszowe Mistrzostwa Dwóch Pokoleń
„Dziadkowie są jak magicy – wyczarowują najlepsze wspomnienia dla swoich wnuków” Mało kto wie, skąd tak naprawdę wzięły się obchody Dnia Babci i Dziadka. W 1964 roku tygodnik...
Informacja o naborze kandydatów na członków Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Brzegu na lata 2025-2028
Powiat Brzeski / Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Brzegu informuje o naborze kandydatów na członków Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Brzegu na lata...